cemrom doloflor

Coșul cu lavandă, o afacere în continuă ascensiune

Share Button

Despre Coșul cu lavandă, afacerea familiei Dîrjan, am mai scris în paginile revistei. Atunci, Adrian și Cristina erau la început de drum, proaspăt întorși de peste hotare și dornici să se afirme pe o piață mai puțin cunoscută în România. Lucru pe care l-au reușit deja și de aceea au devenit un exemplu de urmat. Cum stau lucrurile în 2018 pe piața lavandei, cum a evoluat afacerea, cum se descurcă cu fabricarea și comercializarea produselor ne-a povestit Cristina Dârjan.

Pasiune, muncă în familie și determinare

Știm cu toții că nu este tocmai ușor să îți deschizi propria afacere, însă cei care au acest curaj, pun pasiune și au răbdare reușesc să își atingă scopurile. În localitatea Fetindia din județul Sălaj, familia Dîrjan are 2.5 ha de lavandă. Inițial, Cristina și Adrian au început cu 0.8 ha, însă dorința de a face mai mult i-a determinat să investească continuu, să creeze noi rețete și să comercializeze tot mai multe produse. Pentru ca toate aceste lucruri să devină posibile, cei doi au făcut toate eforturile pentru a avea propria distilerie și chiar un utilaj pentru recoltat lavanda. În prezent, toată suprafața pe care o cultivă este certificată ecologic, un lucru nemaipomenit în condițiile în care tot mai multă lume se orientează către produsele naturale.

„Încă de la început ne-am propus să facem lumea să înțeleagă faptul că lavanda este mai mult decât o plantă medicinală. Înțelegând mai întâi noi acest lucru, am adunat idei pe care le-am personalizat în stilul nostru, astfel încât să ne reprezinte fiecare produs. Mărind suprafața, am ales să continuăm cu soiul Angustifolia vera pentru că ne-am convins de calitățile pe care le are, resimțite prin intermediul produselor și de clienții noștri. Așa că am ales să preparăm și să comercializăm tot mai multe produse alimentare“, a precizat Cristina Dîrjan.

Produse alimentare și pentru uz cosmetic

Știm cu toții faptul că lavanda este o plantă frumos mirositoare, dar nu foarte multă lume este obișnuită cu gustul ei. Unii chiar au îndoieli în a gusta produsele, însă încă după prima înghițitură dispare orice urmă de îndoială. „Avem mai multe produse alimentare. Printre cele mai apreciate se numără și siropul cu lavandă, care este de fapt un macerat, pentru că evit să îl prepar prin fierbere. În același mod prepar și dulceața cu lavandă, dar adaug și gelatină alimentară pentru a obține consistența dorită. Mai fac și biscuiți cu lavandă, aceștia sunt mândria mea, dacă pot să spun așa, pentru că am ales o mai veche rețetă de familie, dar pe care am adaptat-o adăugând lavandă. O altă rețetă apreciată este și ciocolata cu lavandă pe care am creat-o pentru că fiul meu este un mare iubitor de ciocolată. Mai avem și miere cu lavandă, nu de lavandă pentru că suprafața pe care o cultivăm nu este compactă și pentru ca albina să poată culege cantitatea necesară de polen pentru a avea miere doar din lavandă. Am făcut analize și a rezultat faptul că procentul de floare de lavandă este de 9%“, a mai adăugat Cristina Dîrjan. Pe lângă produsele alimentare menționate, aceasta mai comercializează zahăr cu lavandă și floare de lavandă măcinată.

În acest moment familia Dîrjan are și un mic laborator alimentar autorizat din punct de vedere sanitar-veterinar, iar toate produsele pe care le comercializează sunt înregistrate. „Pentru produsele cosmetice, este necesar ca, în baza analizei, să facem un dosar și o înregistrare pe portalul Uniunii Europene, pentru a obține certificarea de produs cosmetic“, a mai completat Cristina.

Și gama produselor cosmetice este una variată: ulei esențial și apă florală, cremă solidă, balsam de mâini, gel de duș, exfoliant pentru față, săpun lichid și săpun solid sub diferite forme și cu diferite arome, ulei de corp, deodorant și antiperspirant, dar și balsam de mâini. Cristina a mai adăugat faptul că pentru pregătirea produselor cosmetice cu lavandă alege numai ingrediente naturale, cum ar fi uleiul de cânepă sau de argan, ingrediente care să aibă documentele necesare pentru a dovedi faptul că provin dintr-o cultură ecologică.

Cristina lucrează alături de soțul ei și de părinți, deci putem spune că este o afacere de familie, din brazdă și până pe raft. Munca lor este tot mai apreciată, au colaborări cu 39 de magazine din țară și 2 din străinătate. Cu toate acestea, nu au renunțat să participe la târgurile de profil organizate în toată țara și chiar peste hotare, pentru că mulți clienți sunt deja obișnuiți să îi găsească printre expozanți și să achiziționeze produsele direct de la ei.

Ce este de apreciat la membrii familiei Dîrjan este că mereu încearcă să aducă ceva nou. Creează mereu rețete noi, cum ar fi prunele cu lavandă și sirop de arțar sau ciocolata cu lavandă și alune – alune din propria producție, pentru că în acest an a intrat pe rod și livada de aluni pe care o dețin. În funcție de sezon pregătesc cadouri în care includ mai multe produse, dar și cutiuțe pe care apare logo-ul Coșul cu lavandă, cum s-a întâmplat și în cazul ofertelor speciale pentru Crăciun.

În curând, familia Dîrjan va scoate pe piață noi produse, printre care parfum solid, gel de duș, mască de păr cu ulei de cânepă și lavandă, exfoliant de corp, dar și vin de lavandă. Pentru luna martie nu vor lipsi nici mărțișoarele speciale cu și din lavandă, iar pentru ca acestea să poată fi comandate în timp util la Fetindia se lucrează de zor, cu drag și spor, fără ca această sintagmă să fie un stereotip, ci chiar realitatea cu care se desfășoară lucrurile acasă la familia Dîrjan.

Larissa SOFRON

GALERIE FOTO

One Comment

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.